top of page

הקשר בין הגוף ותנועתו לבין המצב הנפשי-רגשי.

הנחות היסוד

1. קיים קשר בין הגוף והנפש. (כאשר אנחנו לחוצים, מתרגשים, מפחדים, הגוף שלנו מדבר, הבטן מכרכרת, רועדות לנו הידיים, אנחנו חווים פיק ברכיים,הראש מתפוצץ....)

2. הגוף זוכר את הנפש- הנפש זוכרת את הגוף. הגוף הוא הבמה התאטרון של הנפש. רשמים של יחסי אובייקט מתקופות ראשוניות בחיים, זיכרונות מוקדמים, עוד מתקופת העוברות והינקות, זיכרונות ראשוניים, פרה- וורבליים, נרשמים באמצעות הגוף ונמצאים במאגר הזיכרון שלנו. זיכרונות אלו נמצאים באופן רדום בתוך שרירי הגוף, בתוך דפוסי התנועה תבניות התנועה שלנו.

כמו שיש דפוסי תנועה פסיכו-מוטוריים, כך יש דפוסי תנועה הקשורים לרגשות. דפוסי התנועה באים לידי ביטוי באמצעות הגוף והתנועה. ניתן להגיע אליהם באמצעות הגוף והתנועה. פעמים רבות באופן לא מודע הם מכתיבים את הבחירות שלנו בחיים מבחירת בני זוג, ועד מקצוע עתידי.

3. למערכות הגוף השונות יש פונקציות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות. למשל למערכת העוטפת את הגוף- העור יש תפקיד של הגנה וויסות חום וגם תפקיד פסיכולוגי של סיפוק ביטחון,החזקה והגנה על חלקי הנפש.

4. מותר האדם מן החיה- צרכים פסיכולוגיים: הצורך בשייכות למשפחה, לקבוצה, לחברה, צורך להיות משמעותי, להרגיש קיים, להרגיש כמו כולם, יחד עם להרגיש ייחודי ומיוחד. הצורך להגן על מקומות רגישים כדי לא להיפגע, להימנע מחשיפה לחרדות קיומיות: חרדה מנפילה, חרדה מהיעלמות, מללכת לאיבוד, חרדה מלהרוס ולהיהרס.

5. רגשות הם מנגנון הישרדותי קיומי להתרעה על חוסר בסיפוק צרכים פסיכולוגיים בסיסיים. (כאשר תחושת השייכות נפגמת מרגישים כעס דחייה, עצב, כאשר תחושת הביטחון מאוימת מרגישים פחד, חרדה)

6. רגשות =אנרגיה טעונה המחכה לפריקה אנרגטית.

ניתן להתייחס לרגשות כאל חומר. חוק שימור החומר חל גם על רגשות. אנרגיה לא הולכת לאיבוד היא משנה צורה עוברת למקום אחר. ניתן להעביר רגשות , להפקיד אצל האחר כמו כל חומר אחר. (פעמים אנחנו מרגישים שאין לנו כימיה עם האחר, או הוא הביא לי את הג'אננה....)

7. רגשות שנחסמו ולא מומשו כלואים באזורים שונים בגוף ומחכים לפריקה. ניתן להגיע אליהם באמצעות טיפול עי' חבור אסוציאטיבי וורבלי, מגע עמוק ותנועה. (עצב שלא מומש עי' בכי, כעסים שלא מומשו על ידי תנועות גוף, קול,או דיבור, פחד וחרדה שלא ממומשות על ידי תנועת הגוף ודיבור על מקור החרדה) רגשות וחוויות נפשיות, בעיקר הלא נעימות והטראומטיות, חבויים לעיתים בתת המודע , מוגנים היטב בהיותם פגיעים ורגישים ( כמו כנפיים של פרפר....) ניתן לגעת בהם באמצעות טיפול מקצועי.

8. הבעת רגשות מלאה ושלמה מתרחשת באמצעות הגוף ותנועתו.(למשל,כעס מלווה בהרמת טון דיבור, או בהפקת קול, בהבעות פנים ותנועות גפיים תואמות, עצב מלווה בבכי ובהתכנסות אברי הגוף)

רגשות קשים שנחסמו ונחנקו, שלא באו על ביטויים באופן המלא באמצעות הגוף והתנועה, כמו עצב שלא מומש בבכי, או כעס שלא מומש בתנועות ובדיבור נישארים כלואים בגוף כאנרגיה חסומה וממצטברת העלולה למצוא את ביטויה בתופעות פסיכוסומטיות. באמצעות הגוף ותנועתו ניתן לאזן את הגוף, להביא רגשות חסומים לידי מודעות אישית ולפריקה אנרגטית ולהקל על כאבים פסיכוסומטיים שמקורם בנפש וברגש.

9. לתנועה האנושית יש מספר תפקידים, יש לה רבדים שונים:

רובד השרירים גידים מפרקים- חיזוק והגמשה.

הרובד הפסיכומוטורי- שווי- משקל, קואורדינציה וכיו'

הרובד התחושתי- אינטגרציה סנסו-מוטורית.

הרובד הרגשי- נפשי- מכיל ומקפל בתוכו: זיכרונות פרה וורבלים מתקופות ראשוניות בחיים, אסוציאציות, יחסי הורה ילד, קונפליקטים התפתחותיים, רגשות שנחסמו.

הרובד החברתי- קשר, תקשורת עם האחר/ים.

10. באמצעות הגוף והתנועה ניתן, להביע רגשות, לפרוק אנרגיות רגשיות, לאזן ולהרגיע את מערכות הגוף, כמו גם, לחזק, להגמיש ולטפח יכולות מוטוריות שונות.

בטיפול ב תנועה בגישה הפסיכומוטורית, ניתן לשלב בין התחום הרגשי נפשי לתחום המוטורי אני

ניתן לרתום את הרגשות בשרות הגוף בשרות השרירים והפסיכומוטוריקה, למשל, רגשות של כעס ותסכול המלוות בתנועות עוצמתיות ניתן לרתום לחיזוק השרירים ושווי- מישקל ובו זמנית ניתן לרתום את התנועה והגוף בשרות הרגשות. בהנחה שגם הנשימה והקול הם תנועה, ניתן עי' תרגילי נשימה למשל, למתן סערת רגשות ועי' תנועות חבטה, למשל, למתן כעסים ולאזן את הגוף.


Search By Tags
No tags yet.

שרה אדלשטיין M.A פסיכותרפיסטית מטפלת פרטנית זוגית ומשפחתית מוסמכת.

bottom of page